Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje opozarjamo na zaskrbljujoče trende rabe novih tobačnih in nikotinskih izdelkov med mladimi v Sloveniji.
Rezultati raziskave »Vrednotenje učinkov novih ukrepov nadzora nad tobakom med mladimi«, ki je bila izvedena novembra 2023 na priložnostnem vzorcu dijakov drugega letnika srednjih šol, so pokazali hitro naraščanje uporabe elektronskih cigaret, ogrevanih tobačnih izdelkov, brezdimnih tobačnih izdelkov in nikotinskih vrečk.
Odstotek uporabnikov omenjenih izdelkov je med anketiranimi dijaki višji kot v splošni populaciji. Elektronske cigarete uporablja 30 % anketiranih dijakov (4 % uporabnikov v splošni populaciji), brezdimne tobačne izdelke (snus, fuge, tobak za žvečenje) uporablja 14 % (nekaj več kot 1 % uporabnikov v splošni populaciji), nikotinske vrečke (bele fuge) uporablja 12 % (1 % uporabnikov v splošni populaciji) in ogrevane tobačne izdelke 8 % anketiranih dijakov (3 % uporabnikov v splošni populaciji).
S prihodom novih tobačnih in nikotinskih izdelkov se tudi povečuje odstotek mladih, ki uporabljajo izdelke z nikotinom. To je zelo zaskrbljujoče, saj je uporaba nikotina med mladostniki povezana s pomembnimi dodatnimi tveganji v primerjavi z odraslimi (hitrejši nastop zasvojenosti, močnejša zasvojenost, vpletanje v intenziven razvoj možganov v tem obdobju z negativnimi posledicami, pri elektronskih cigaretah in brezdimnih tobačnih izdelkih tudi znatno višje tveganje za kajenje klasičnih cigaret). Poleg tega izpostavijo ti izdelki uporabnike številnim zdravju škodljivim snovem, vendar pa posledice dolgoročne uporabe še niso v celoti raziskane.
Mladi uporabljajo različne tobačne izdelke, predvsem pa so razlike vidne po spolu. Dekleta se bolj poslužujejo cigaret in elektronskih cigaret, fantje pa bolj uporabljajo brezdimne tobačne izdelke in nikotinske vrečke. Pri uporabi kateregakoli izdelka so dekleta vodilna, kar je seveda zaskrbljujoče, predvsem ker bodo prišle v reproduktivno dobo, imele otroka in zelo verjetno uporabljale ta izdelek. Nikotin pa povzroča škodljive posledice uporabe v času nosečnosti in po njej za otroka in mamo.
Mladi te izdelke zaznavajo kot lahko dostopne in cenovno ugodne, ob tem pa so izpostavljeni obsežnemu marketingu tobačne industrije, tudi na družbenih omrežjih. Prodajalci pogosto ne spoštujejo prepovedi prodaje mladoletnim, kar še dodatno otežuje nadzor nad uporabo. Kot so poročali mladi v raziskavi, trgovci pogosto ne zavrnejo nakupa tobačnih izdelkov mladoletni osebi ali ob nakupu sploh ne zahtevajo osebnega dokumenta. Spoštovanje prepovedi prodaje mladoletnim je prenizko in takojšnje ukrepanje je nujno. Ključni ukrepi so višanje cen (preko višanja obdavčitve), regulacija maloprodajnega trga (specializirane trgovine, bistveno manjše število prodajnih mest in omejitve lokacije prodajnih mest – oddaljenost od šol in mest, kjer se zbirajo mladi) in omejitve vsebnosti nikotina.
Tobačna industrija poskuša povečati uporabo tobaka med mladimi. To poleg oglaševanja med drugim počne z novimi izdelki, privlačno obliko in embalažo, elektronskimi cigaretami z aromami, prodajo v bližini šol, trženjem v digitalnem prostoru, na družbenih omrežjih in na igralnih platformah ter prodajo posameznih cigaret. Tobačna industrija uporablja spoznanja različnih znanosti, kot so antropologija, sociologija in psihologija, da bi razumela, kako ustvariti odvisne mladostnike, ki bi postali dolgotrajni uporabniki tobačnih izdelkov.
Uporaba nikotinskih izdelkov v mladostništvu povečuje tveganje za razvoj močne zasvojenosti in škodljivo vpliva na razvoj možganov, ki so pri mladih v intenzivni fazi razvoja.