Oceni objavo

Uradni zagon superračunalnika Vega

20. aprila 2021 je v prostorih Instituta informacijskih znanosti (IZUM) v Mariboru potekala slovesna prireditev ob zagonu superračunalnika Vega, največjega superračunalnika v Sloveniji.

Dogodka so se udeležili direktor IZUM-a dr. Aleš Bošnjak, predsednik Vlade Republike Slovenije Janez Janša, izvršna podpredsednica Evropske komisije Margrethe Vestager, ministrica za izobraževanje, znanost in šport prof. dr. Simona Kustec, državni sekretar na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport prof. dr. Mitja Slavinec, rektor Univerze v Mariboru prof. dr. Zdravko Kačič in izvršni direktor Skupnega podjetja EuroHPC Anders Dam Jensen.

Vega je del projekta, skupaj vrednega milijardo evrov, ki je Slovenijo umestil na zemljevid evropskega superračunalniškega ekosistema. Projekt Vega je skupna naložba v višini 17,2 milijona EUR, ki ga delno, v višini 65,8 %, sofinancirata Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, v obsegu 34,2 % pa ga sofinancira Skupno podjetje EuroHPC.

Projekt HPC RIVR, s katerim je IZUM postal glavna gostiteljska lokacija za novi superračunalnik Vega, je rezultat uspešnega sodelovanja med Univerzo v Mariboru, kot koordinatorjem projekta, Fakulteto za informacijske študije Novo mesto ter IZUM-om. Skupaj z Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport, Javno agencijo za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije, Arnesom in javnimi raziskovalnimi organizacijami IZUM pripravlja enotni nacionalni repozitorij odprte znanosti, imenovan dCOBISS, ki omogoča akademsko-raziskovalnim institucijam v Sloveniji shranjevanje odprto dostopnih objav raziskovalcev in preostalih podatkov o projektih.

Superračunalnik je dobil ime po slovenskem matematiku Juriju Vegi in bo spodbujal odprto znanost ter raziskovanje in inovacije v Evropi. Podpiral bo razvoj vodilnih aplikacij na področju znanosti, javne uprave in industrije v številnih panogah, še posebej pa na področjih strojnega učenja, umetne inteligence in visokozmogljivostne analize podatkov. Slovenskim in evropskim znanstvenikom bo omogočil sodelovanje v velikih mednarodnih raziskovalnih projektih ter dodatno pospešil razvoj znanosti in gospodarstva. Gre za izjemno pomembno naložbo za vzhodnoslovensko regijo, celotno Slovenijo in Evropo.

Slovesnosti ob zagonu Vege se je udeležila tudi ministrica za izobraževanje, znanost in šport prof. dr. Simona Kustec in ob tem izpostavila, da se »vrhunska znanost, tehnologija in napredna industrija lahko razvijajo na podlagi vrhunskega znanja in infrastrukture. Danes področja superračunalništva, digitalizacije in razvoja umetne inteligence sodijo v sam vrh raziskovalne pozornosti in podpore. Pobude kot je EuroHPC omogočajo in vzpodbujajo skupno načrtovanje in investicije v evropskem raziskovalnem prostoru, in ga s tem še dodatno krepijo in povezujejo. Veliko pomembnost in podporo razvoju novih znanj ter potrebnih orodij zanj daje tudi vsaka v razvoj usmerjena država. Slovenija se je s superračunalnikom Vega postavila na evropski zemljevid IT tehnologij. Verjamem in želim si, da bo tako slovenske kot tudi evropske raziskovalce prav ta projekt združil v številnih novih mednarodnih raziskovalnih idejah, s katerimi bo znanost pripomogla k obvladovanju družbenih izzivov in usmerjenemu trajnostnemu razvoju.«

Superračunalnik Vega je prvi v vrsti novih sistemov, ki jih v okviru skupne evropske iniciative za digitalizacijo vzpostavljamo po vsej Evropi. V Sloveniji imamo tako izvrstno priložnost, da podpremo skupno prizadevanje, pokažemo svoje znanje in hkrati še povečamo vpetost v evropsko in mednarodno sodelovanje ter razvojne strategije.

Slovenskim in evropskim uporabnikom Vega želimo uspešno sodelovanje in vrhunske rezultate.

vir: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport