Logo MojaObčina.si
DANES
14°C
-1°C
JUTRI
11°C
3°C
Oceni objavo

Podjetji Cenex in Fivia v vrtincu svetovne filmske industrije

Zagotovo ste že velikokrat ob zaključku kakšnega filma zasledili podnapis distribucija Cenex Vojnik ali distribucija Fivia Vojnik. Verjetno ob tem niste ostali ravnodušni, ampak se je v vas vsaj malo prebudil občutek ponosa in lokalne pripadnosti. Podjetji Cenex in Fivia sta dve družinski podjetji, ki že vrsto let uspešno krmarita v svetovni filmski industriji. V času vsesplošne krize, ki je svoj pečat pustila tudi v tej panogi, sta podjetji uspešno kos novi situaciji in nimata večjih težav. V času zastopanja velikih imen filmskega sveta sta na platna slovenskih kinematografov družbi pospremili filme Pirati s Karibov, Narnija ipd. ter celovečerne risane filme Svet igrač, Avtomobili, Rattatouille, Wall-E, Princesa in žabec ... Podjetji sta prejeli tudi nekaj odmevnih nagrad v okviru korporacije Disney za najboljše izpeljane dogodke ob premierah filmov: Pirati s Karibov in Zgodbe iz Narnije: Princ Kaspijan. Letos sta podjetji že četrtič zapored organizirali Festival evropskega in mediteranskega filma – FEMF v Piranu in bili tretje leto zapored tudi soorganizatorja otroškega festivala Zrno soli prav, ki je prav tako potekalo v Piranu. Za področje podjetništva in prepoznavnosti Vojnika v Sloveniji in tujini sta leta 2005 družbi prejeli tudi bronasti vojniški grb. Energije, idej in volje do dela lastnikoma Janku in Branki Čretnik ter sinovoma Janku mlajšemu in Robertu ne primanjkuje. Drzno se spogledujejo s prihodnostjo in se veselijo novih poslovnih izzivov.
Začetki brez velikih pričakovanj

»Takrat res nismo vedeli, v kaj natančno se spuščamo. Velikih pričakovanj nismo niti imeli, saj je naš posel že od samega začetka precej rizičen in specifičen. Filmski svet ni samo to, kar ljudje vidijo preko televizijskih sprejemnikov. Hollywood ni samo blišč, ampak tudi beda,« uvodoma na moje vprašanje o začetkih poslovne dejavnosti odgovori Janko Čretnik. Podjetje Cenex je bilo ustanovljeno leta 1990 in se ukvarja z video, kino in TV distribucijo ter s promocijo filmov. Leta 1994 je podjetje preko hrvaških partnerjev podpisalo sodelovanje s studiem Walt Disney, od leta 2002 pa je tudi uradni zastopnik studia, ki ima pod svojim okriljem studio Disney/Pixar, Marvel in Lucasfilm. Cenex se ukvarja še s pripravo materialov, najnovejša zadnja pridobitev pa je izdelava digitalnih filmskih kopij za kinematografe. »Za to je bilo potrebno nabaviti strojno in programsko opremo. Danes je vse usmerjeno v visoko ločljivost slike, zato smo se usposobili tudi za pripravo materialov za TV v HD formatu,« še doda dolgoletni uspešen poslovnež.

Podjetje Fivia oziroma - kot sta mi nasmejano razložila lastnika, gre v tem primeru tudi za t. i. ženo podjetja Cenex - je bilo ustanovljeno leta 1996 in se pretežno ukvarja z distribucijo neodvisnih filmov. »Ti filmi niso filmi velikih studiev, gre predvsem za evropske filme, ki so sporočilno kvalitetnejši od ameriških, vendar niso komercialni oz. zastopani z znanimi obrazi iz filmskega sveta. Evropske filme moramo še bolj približati gledalcem, saj imajo tudi veliko večjo kulturno vrednost.« O uspešnosti njune dejavnosti priča podatek, da družbi zaposlujeta trenutno šest redno zaposlenih in v slovenskem prostoru dosegata od 20- do 32-odstotni tržni delež distributerske filmske dejavnosti.

 

Naporen delavnik in dragoceni družinski trenutki

Filmska industrija je dejavnost, kjer moraš biti nenehno prisoten in slediti novostim na trgu, kar od človeka zahteva nenehno delo in poznavanje. »Ker veliko poslujemo z ZDA, je naš delovni urnik prilagojen njihovemu času. Velikokrat delamo torej ponoči oziroma do zgodnjih jutranjih ur.« V delo se je leta 2004 vključil tudi sin Janko mlajši, ki skrbi za tehnično dejavnost, pred kratkim pa se mu je pridružil še brat Robert, ki je zadolžen za redno zbiranje podatkov o gledanosti filmov v slovenskih kinematografih. V delo je tako sedaj vpeta vsa družina. »Takšen način življenja ne bi zamenjala za nič na svetu, čeprav je bilo na začetku težko vse uskladiti. Z Jankom sva najprej skupaj kot mož in žena in tudi kot poslovna partnerja. V pisarni, jedilnici, na festivalih in še kje. Je pa velika prednost, da doma skuham kosilo in skupaj obeduje vsa družina. To so redki trenutki, ko ima pred poslom izjemoma prednost družina. Ti trenutki nam zato ogromno pomenijo,« pove Branka, ki zase pravi, da je deklica za vse. Skrbi namreč za vodenje, trženje, finance, kadrovske zadeve in je ponosna žena ter skrbna mami.

 

Zlata palma, zlata rola, zlati medved in srce Sarajeva

Lastnika sta prisotna tudi na večini največjih festivalov. Na tovrstnih dogodkih se srečujejo najvidnejši ustvarjalci filmov: režiserji, producenti in igralci.  Veliki mednarodni festivali, kot so v Cannesu, Berlinu, in American Film Market so predvsem namenjeni nakupu filmov. Takšni festivali so zelo delovni in ostane zelo malo časa za prostočasne obiske turističnih lokacij. »Ves dan se srečuješ z različnimi poslovnimi partnerji, ki ti predstavijo nove filme in možnosti nakupa le-teh. Vse skupaj je v bistvu zelo naporno,« dodata. Nekateri drugi festivali, npr. v Parizu, Sarajevu in še kje, pa so bolj sproščeni, namenjeni ogledu filmov in ne toliko nakupom. Podjetji v svetu zelo dobro poznajo in cenijo njuno delo. V zadnjem času sta distribuirali tudi veliko evropskih filmov, kar je dodatno utrdilo njun sloves v evropskem prostoru. Za Fivio je letošnje leto še posebej uspešno in obogateno s festivalnimi nagradami. Film Razredni sovražnik je bil nagrajen z zlato rolo, na filmskem festivalu LIFFe se je predstavljalo kar 14 zelo uspešnih filmov. Film Adelino življenje je bil nagrajen z zlato palmo, Sveta obvoznica z zlatim levom, V razcvetu z nagrado srce Sarajeva. Glede na prve odzive pa bo najverjetneje zelo uspešen tudi film v slovensko italijanski koprodukciji z naslovom Zoran, moj nečak idiot.

 

Poslovna spretnost in nenehno prilagajanje

Ta vrsta posla zahteva veliko strokovnega dela, znanja, poslovnih veščin in potrpljenja. »Kriza je svoje prinesla tudi v naš posel. Cene filmov se vztrajno višajo, mi pa smo tam, kjer smo, zato se je zelo težko prilagajati. Spreminja se tudi tehnologija, iz filmskega traku na digitalne medije oziroma nosilce. Gre za spremembe, ki nas silijo, da se še bolj trudimo. Tako kot pri vsakem poslu, moraš žogo brcniti večkrat, da zadeneš gol,« oceni sogovornik trenutno stanje v filmski industriji. Prostega časa ostaja zelo malo. Branka je najraje v svojem vrtu ali teče, Janko pa je tudi takrat najraje kar v pisarni. »Jaz in moji računalniki se odlično razumemo, in če je potrebno, tudi miselno spodbujamo mojo soprogo, ko pridno teče,« nasmejano zaključi naš pogovor.

 

Tjaša Podergajs

Foto: osebni arhiv

 

 

Oglejte si tudi