Logo MojaObčina.si
DANES
19°C
5°C
JUTRI
23°C
6°C
Oceni objavo

Kje grešimo?

Najpogostejše napake pri izvajanju ukrepa OMD in podukrepov KOP iz PRP 2007–2013
Dokaj veliko število ugotovljenih napak pri administrativnih kontrolah in kontrolah na kraju samem vedno vzpodbudi vprašanja, ali so nosilci kmetijskih gospodarstev dovolj informirani o pogojih izvajanja posameznih ukrepov (vodenje evidenc, uporaba FFS, zahteve navzkrižne skladnosti …).

Kljub temu da se v časopisih, na internetnih straneh in na izobraževanjih Javne služne kmetijskega svetovanja veliko piše in govori o tem, se za tovrstna lastna izobraževanja ne vzame dovolj časa in velikokrat le površno pozna zahteve pri posameznih ukrepih, ki se preverjajo z administrativno kontrolo in tudi s kontrolo na kraju samem. Prav tako bi bilo dobro, da se predvsem pri izvajanju podukrepov KOP in pri zahtevah navzkrižne skladnosti nosilci kmetijskih gospodarstev podučite tudi o smislu postavljenih zahtev, ki bodo na ta način sčasoma postale smiselno postavljene omejitve in ne le pogoji, za katere se ob izvajanju le-teh prejme nekaj sredstev.

Za boljšo informiranost so na MKO pripravili zgibanko namenjeno upravičencem OMD in KOP, kjer so predstavljene najpogostejše napake pri teh dveh ukrepih.

 

Kontrola vlog in stopnja napake

Pri obravnavi vlog za ukrep izravnalnih plačil za območja z omejenimi možnostmi za kmetijsko dejavnost (ukrep OMD) in kmetijsko okoljske podukrepe (podukrepi KOP) Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja (agencija) napake ugotavlja z administrativno kontrolo (100 % pregledanih vlog) in s kontrolo na kraju samem (najmanj 5 % pregledanih vlog). Na podlagi izvedenih kontrol agencija vsako leto izdela poročilo o ugotovljenih kršitvah predpisanih pravil, ki jih morajo pri ukrepu OMD in podukrepih KOP izpolnjevati upravičenci. V Sloveniji je stopnja napake, ki izhaja iz teh kršitev, sicer v upadanju, a je še vedno previsoka: 9,04 % v letu 2010, 4,96 % v letu 2011 in 4,5 % v letu 2012. Na ravni EU je ocenjena stopnja napake znašala 7,7 % v letu 2011 in 7,9 % v letu 2012. Stopnja napake naj ne bi presegala praga pomembnosti 2 %.

 

V letu 2012 je bilo obravnavanih 47.745 vlog za ukrep OMD in 16.187 vlog za podukrepe KOP. Z administrativno kontrolo so bile pregledane vse vloge, s kontrolo na kraju samem pa je bilo pregledanih 3.180 kmetijskih gospodarstev (KMG) vključenih v ukrep OMD in 1.127 KMG, ki izvajajo podukrepe KOP.

 

 

Ukrep OMD

Pri ukrepu OMD morajo KMG izpolnjevati zahteve navzkrižne skladnosti in zahteve glede velikosti upravičenih površin, kjer je tudi največ napak in kršitev. V letu 2012 so bile kršitve zahtev navzkrižne skladnosti ugotovljene na 1.620 KMG. Prevladovale so kršitve pravočasnosti označitve in javljanja premikov živali. Izstopalo je tudi neizpolnjevanje pogoja velikosti površine, saj je kar 882 KMG vložilo zahtevke na premajhni površini (pod 1 ha).

 

Ostale najpogostejše napake in kršitve pri ukrepu OMD so še:

  zahtevana površina za ukrep je ugotovljena kot nekmetijska;

  zahtevek je oddan v 25-dnevnem zamudnem roku;

  obtežba na planini ne dosega 1 GVŽ/ha;

  za žival, ki se pase na planini, lastnik živali ni podal obveznega pooblastila v register KMG;

  podatki o živalih na planini niso usklajeni s Centralnim registrom govedi.

 

 

Podukrepi KOP

Pri izvajanju podukrepov KOP morajo upravičenci izpolnjevati predpisana pravila in zahteve navzkrižne skladnosti. Največ napak in kršitev je povezanih s površinami in pogoji ter zahtevami za izvajanje podukrepov KOP in so podane v nadaljevanju.

 

Neupravičenost površin (upravičenci sprememb na GERK-ih ne javljajo pravočasno oziroma vlagajo zahtevke na kmetijsko neupravičeni površini). Upravičenci morajo vsako leto pred oddajo zbirne vloge preveriti površine in urediti stanje GERK-ov. Neurejenost podatkov se posledično odraža v sankciji neizplačila subvencij na vseh površinah. Pri novi ali ponovni vzpostavitvi površin za kmetijsko rabo (čiščenje, odstranjevanje zarasti ipd.) postanejo te površine upravičene šele takrat, ko so v celoti primerne za kmetijsko obdelavo že v času oddaje zbirne vloge.

 

Neustrezna površina (površina pod 0,3 ha). Najmanjša skupna velikost površine kmetijskega zemljišča iste rabe, za katero je mogoče pridobiti plačilo za en podukrep KOP, je najmanj 0,3 ha kmetijskih zemljišč, razen pri podukrepu EKP, kjer je najmanjša upravičena površina posameznega ekstenzivnega kraškega pašnika 1 ha.

 

Neustrezna spodnja ali zgornja meja obtežbe. Za izračun obtežbe za tekoče leto se upošteva povprečno število živali preko celega leta (stanje na dan 1. 2. tekočega leta in štiri naključno izbrane datume za govedo), število GVŽ živali pa se preračuna na površino KZU na KMG.

 

KMG nima opravljenega obveznega programa izobraževanja. Za tekoče leto je izobraževalni program v obsegu 4 ur potrebno opraviti od 1. 9. preteklega leta do 31. 8. tekočega leta. Za leto 2014 je to od 1. 9. 2013 do 31. 8. 2014.

 

Neurejeni podatki v posameznih registrih (podatki niso vpisani oziroma se spremembe ne sporočajo pravočasno). Spremembe podatkov v registrih in evidencah je potrebno redno in sproti urejati, zlasti še pred oddajo zbirne vloge.

 

Prepozno vložen zahtevek. Æ Zahtevke za plačila je potrebno vlagati v predpisanih rokih. Za leto 2014 je to od 26. 2. 2014 do 6. 5. 2014 in v zamudnem roku od   7. 5. 2014 do vključno 2. 6. 2014. Za vsak delovni dan zamude se izplačila zahtevkov znižajo za 1 %.

 

Vložitev zahtevka za podukrep EK, čeprav KMG ni v kontroli pri organizaciji za kontrolo in certificiranje ekološkega kmetovanja. Za podukrep EK se je pri organizaciji za kontrolo in certificiranje ekološkega kmetovanja v kontrolo treba vključiti do 31. 12. preteklega leta za kontrolo v tekočem letu. Za leto 2014 je bilo to do 31. 12. 2013.

 

KMG uporablja mineralna gnojila in nima izdelanega gnojilnega načrta ali gnojilni načrt ni izdelan na podlagi veljavne analize tal. Z mineralnimi gnojili se lahko gnoji le v skladu z gnojilnim načrtom, ki je za vsak GERK posebej izdelan na podlagi veljavne analize tal. Za leto 2014 analiza tal ne sme biti starejša od 1. 1. 2009.

KMG nima izdelanega načrta kolobarja. Pri podukrepih KOL, ZEL, IPL, NEP in SOR je treba kolobariti v skladu z izdelanimi načrti petletnih kolobarjev. Pri podukrepu IVR je obvezen več kot triletni kolobar, ki je ustrezen, če se izkazuje preko evidenc oziroma zbirnih vlog iz preteklih let (načrt kolobarja v specifični obliki ni potreben).

 

Neustrezen kolobar na njivskih površinah. Vrstenje poljščin med leti mora ustrezati zasnovanemu načrtu kolobarja in se izkazovati preko zbirnih vlog iz preteklih let.

 

KMG ne vodi evidence o delovnih opravilih in evidence o nakupu krme in gnojil. Za vse podukrepe KOP je potrebno obvezno in sproti voditi evidence o delovnih opravilih in kjer je potrebno tudi evidence o nakupu krme in gnojil.

 

Pri podukrepu ZEL ob kontroli na kraju samem ni žive prezimne odeje ali pa prezimna poljščina ni posejana v zahtevanem času. Setev prezimnih poljščin je potrebno opraviti najkasneje do 25. 10. tekočega leta, zelena odeja pa mora prekrivati njivske površine od 15. 11. tekočega leta do 15. 2. naslednjega leta. V tem obdobju obdelava njivskih površin ni dovoljena. Za leto 2014 so aktualni datumi 25. 10. 2014, 15. 11. 2014 in 15. 2. 2015.

 

Podukrep S35/S50. Vsako leto je obvezno opraviti najmanj enkratno košnjo in spravilo.

 

Navzkrižna skladnost

Pri ukrepu OMD in podukrepih KOP prevladujejo naslednje kršitve zahtev navzkrižne skladnosti:

  kršitve standardov za identifikacijo in registracijo živali (govedo, prašiči, drobnica) oziroma javljanje premikov živali;

  kršitve dodatnih minimalnih zahtev za uporabo gnojil;

  neustrezna uporaba fitofarmacevtskih sredstev;

  neustreznost skladiščnih prostorov za živinska gnojila;

  preseganje dovoljenih količin letnega vnosa dušika v tla.

 

Pomembno!

Neizpolnjevanje pogojev in zahtev se posledično odraža v znižanju plačil in izključitvah. Da bi se tem sankcijam izognili, morajo upravičenci ukrep OMD in podukrepe KOP izvajati v skladu s predpisanimi pravili. Pri tem so jim v pomoč razne informacije in navodila za izvajanje teh ukrepov ter obrazci in za podukrepe KOP tudi evidence o delovnih opravilih, ki so dostopni prek spletnih strani agencije (www.arsktrp.gov.si) in ministrstva (www.mko.gov.si), na voljo pa so tudi na vseh lokacijah Javne službe kmetijskega svetovanja pri Kmetijsko gozdarski zbornici Slovenije (www.kgzs.si).

 

Vesna Mazej Ušen, univ. dipl. inž. zoot.
KGZS - Zavod CE

                                                                                   (vir: povzeto po zgibanki MKO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oglejte si tudi