Logo MojaObčina.si
DANES
16°C
12°C
JUTRI
16°C
4°C
Oceni objavo

Bo vožnja z lesenim kolesom znova "in"?

Mike Kovač, doma s Šujice pri Dobrovi, je dijak 3. letnika srednje lesne šole v Ljubljani, ki večino prostega časa posveti kolesarstvu. Kombinacija dveh hobijev pa je dala rezultat – leseno kolo, ki je na slovenskih pa tudi tujih tleh postalo prava atrakcija.
Lesenjača, tako imenovano leseno kolo, je mojstrovina, ki je konec maja nastala v mizarski delavnici pri Kopačevih, kjer deluje njihovo družinsko podjetje 4MK. "Sprva je bila le ideja in vprašanje, ali znam in zmorem. Potem je prišla naloga s strani učiteljice enega od šolskih predmetov, povezanega z lesom. In lotil sem se izdelave (risanja, lepljenja furnirja, CNC-računalniškega razreza, struženja, sestavljanja in večkratnega lakiranja). Pri delu mi je pomagal in svetoval oče in skupaj sva naredila super izdelek," je začetek nastajanja lesenega kolesa opisal Mike Kopač. Da je leseno kolo nekaj posebnega, so ocenili tudi v šoli in mlademu inovatorju podelili pohvalo za inovativno izdelavo lesenega kolesa. Z izdelkom se je uspešno uvrstil na prireditev Čar lesa, ki je maja razstavljala v Cankarjevem domu in mestni hiši. Jeseni pa se razstava lesenjače obeta tudi v Mestnem muzeju Ljubljana, kjer bo kolo razstavljeno skupaj z najdragocenejšim – najstarejšim lesenim kolesom z osjo na svetu, starim 5.200 let in najdenim na Ljubljanskem barju.

"Izum kolesa je temelj človeške civilizacije in kulture. Kolo spodbuja napredek in ustvarjalnost," je zapisano na letaku vabila na razstavo, in drži še danes. Kolo je ustvarjalnost spodbudilo tudi pri Miku. Pod njegovimi rokami je nastal na pogled pravi lepotec. S tem bi se najbolj strinjali vsi ljubitelji lesa in naravnih izdelkov ter vsi zagovorniki trajnostnega razvoja.

Sprva bi presodila, da gre le za razstavni eksponat, a njegov lastnik in avtor zatrdi, da gre za pravo kolo, z možnostjo uporabe. Pa poskusimo – resnično, ta stvar deluje. Mike pojasni, da so z njim prekolesarili že več kot 500 kilometrov, največ po Franciji, kjer so leseno kolo predstavili na Dirki po Franciji in poželi veliko pozornosti in zanimanja. Veliko zvedavih vprašanj in pogledov je bilo lesenjači namenjenih tudi na Maratonu Franja. Kako da ne, saj gre za najbolj dovršeno leseno kolo do zdaj. "Razni poskusi lesenih koles so obstajali že prej, vendar so bili iz lesa le določeni deli kolesa," pove ponosni oče mladega ustvarjalca, ki je sinu pri delu pomagal z napotki iz večletnih mizarskih izkušenj. To kolo vsebuje kar 90 % lesa, vrste oreh. Originalni deli so le zavore, veriga, gonilke, os in gumi. Zadnja lesena pridobitev sta bili platišči z napirami ali po domače "lesene feltne z lesenimi špicami". Kolo tako tehta dobrih 13 kilogramov, z njim pa je po Mikovih besedah mogoče doseči hitrost tudi več kot 50 km/h. Mike, ki pri Kolesarskem klubu Rog že 5 let trenira cestno kolesarjenje, se z njim sicer ne bi želel pomeriti na kolesarskih tekmovanjih, a kak povprečen rekreativec, ki mu rezultat ne bi bil pomemben, bi se s tem kolesom gotovo lahko lotil tudi maratona.

Ure na kolesu pa bi, zaradi neudobnega sedenja na lesenem sedežu, prav gotovo tekle počasneje, kot so brzele ure izdelovanja. Ur, ki so jih potrebovali za izdelavo prvega kolesa, se je nabralo kar 110. Seveda pa bo vsaka naslednja izdelava preprostejša, saj bo postopek utečen. Glede na odzive in zanimanja, ki v večini prihajajo iz tujine, si obetajo naročila že v letošnjem letu. Kako se bodo lotili marketinga, pa ostaja še odprto. "Tudi možnost patentiranja je, če bo le finančno sprejemljiva," pripomni oče Marjan. Ideja, ki je nastala zgolj kot poskus, bo očitno postala pravi projekt, morda celo zgodba o uspehu. To slednje želimo mlademu inovatorju.

 

Nadja Prosen Verbič

Foto: npv

Oglejte si tudi